پایگاه خبری تحلیلی صدای فردا - آخرين عناوين دانش و فناوری :: نسخه کامل http://www.sedayefarda.ir/tech Mon, 27 May 2019 07:46:34 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری صدای فردا http://www.sedayefarda.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری صدای فردا آزاد است. Mon, 27 May 2019 07:46:34 GMT دانش و فناوری 60 در یک سال گذشته مردم چقدر گوشت خوردند؟ http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11813/یک-سال-گذشته-مردم-چقدر-گوشت-خوردند به گزارش صدای فردا، بر اساس نتایج این نظرسنجی که در روزهای ۳۱ اردیبهشت و ۱ خرداد سال ۹۸ به صورت تلفنی انجام شده ۲.۷ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در یک سال گذشته هر روز گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ۳۴.۹ درصد پاسخگویان در یک سال گذشته، چند روز در هفته، ۴۳.۴ درصد شرکت‌کنندگان چند روز در ماه و ۱۴.۲ درصد پاسخگویان چند بار در سال گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. هم‌چنین این نظرسنجی بیانگر این است که ۴.۷ درصد شرکت‌کنندگان در یک سال گذشته اصلاً گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند و ۰.۲ درصد شرکت‌کنندگان هم به این سوال پاسخ ندادند. جامعه آماری این نظرسنجی شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) بوده است و طی این نظرسنجی، سوال «در خانواده شما در یک سال گذشته تا چه حد از گوشت قرمز استفاده شده است؟» از شرکت‌کنندگان پرسیده شده است. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Sun, 26 May 2019 20:27:27 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11813/یک-سال-گذشته-مردم-چقدر-گوشت-خوردند اعلام آمادگی جمعی از دانشگاهیان شهید چمران برای کمک به مدیریت شهری اهواز http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11775/اعلام-آمادگی-جمعی-دانشگاهیان-شهید-چمران-کمک-مدیریت-شهری-اهواز به گزارش صدای فردا – منطقه خوزستان، در متن این نامه آمده است: باسمه تعالی   اعضای محترم شورای شهر اهواز با سلام و احترام  اهواز به عنوان یک کلان‌شهر، گرفتار مشکلات و آسیب‌های زیادی است که برخی از آن ها با مدیریت شهرداری و شورای شهر و برخی دیگر نیز با هم‌راستا نمودن سازمان‌های دولتی قابل علاج می‌باشند. شورای شهر برای تحقق برنامه‌ها و ایده‌های خود برای تحقق مطالبات مردم، نیازمند شهردار و مدیران اجرایی توانمند است. ذهنيت عمومی اين است كه انتخاب شهردار و مديريت كلانشهر اهواز متاثر از لابي‌گري‌هاي سياسي، مالي و قومي است و اين امر بر اداره شهر، تاثير نامطلوبي داشته است. به منظور انتخاب شهردار شايسته و اصلاح امور شهرداري، ضروری است که داوطلبان و افراد معرفی شده، علاوه بر ارائه علنی سوابق علمی و اجرایی، برنامه جامع عملیاتی خود را در راستاي تحقق برنامه بلندمدت توسعه شهر اهواز، تدوین نمایند تا این برنامه در هنگام رای‌گیری، مبنای رای اعتماد اعضای شورا و معیار نظارت و پیگیری اعضای شورای شهر و مردم بر عملکرد آتی شهردار باشد.  در راستای تنظیم برنامه جامع، ضروری است که داوطلبان منصب شهرداری اهواز برنامه‌های خود را حول مسائلی که دغدغه اکثریت شهروندان می‌باشد، ارائه نمایند تا با بررسی برنامه‌ها، شهردار کلان‌شهر اهواز تعیین شود. برخی از محورهایی که هر داوطلب سمت شهردار باید بر مبنای آن ها برنامه مدون خود را به شورا ارائه دهد، به شرح زیر است: ۱. تلاش برای افزایش منابع مالی شهرداری از دولت و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که علت عمده آلایندگی هوای اهواز هستند و بخش مهمی از خدمات شهری، سهم تاسیسات و شهرک‌های مسکونی آن ها می شود؛ در این راستا لازم است، اخذ کامل عوارض آلایندگی و مصرف آن در زمینه بهبود محیط زیست شهری نیز در برنامه‌های شهردار قرار گیرد. ۲. توجه ویژه به برنامه جامع اصلاح سیستم فاضلاب شهری با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری که می‌باید با مشارکت دولت و تامین اعتبار آن، بی‌درنگ در دستور کار قرار گیرد. ۳. تامین اعتبار و راه‌اندازی مترو شهری و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های متناسب باتوجه به شرایط اقلیمی اهواز ۴. ساماندهی میدان‌های عرضه میوه و تره‌بار شهری و نظارت بر عرضه مواد غذایی ۵. راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری به منظور انتشار قراردادهای شهرداری و سازمان‌های تابعه ۶. انتقال اصناف و تمرکز زدایی برخی از صنوف از مناطق مرکزی و شلوغ شهر که موجب ترافیک شدید و نارضایتی شهروندان شده است ۷. استفاده از روش‌های مشارکت خصوصی در تامین اعتبار طرح‌های شهرداری از قبیل توسعه پارکینگ‌های عمومی و مراکز تفریحی ۸. برنامه جامع فرهنگی و اجتماعی، ایجاد و توسعه سرای محله، فرهنگستان‌ها و تهیه محورهای فعالیت‌های فرهنگی شهرداری و توجه به حفظ و مرمت اماكن تاريخی و احداث موزه ۹. توجه به کارآفرینان جوان و راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی و آموزش‌های خوداشتغالی به شهروندان محترم ۱۰. نحوه تعامل و راهبرد شهردار در زمینه همکاری و اتخاذ سیاست‌های مشترک با سازمان‌های دولتی ۱۱. برنامه جامع معماری و مبلمان شهری، زیباسازی و توسعه پارک‌ها و امکانات تفریحی متناسب با شرایط اقلیمی شهر اهواز ۱۲. اصلاح ساختارهای اداری و تشکیلاتی شهرداری و کاهش هزینه‌ها و بهبود نظام بودجه‌بندی شهرداری. اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز آمادگی خود را برای انجام پژوهش‌های مورد نیاز شورای شهر اهواز، اعلام می‌کنند و آمادگی دارند که در مدیریت شهری با شورای شهر و شهرداری همکاری نمایند. مطالبه جدی و موکد ما در این مرحله و پس از انتخاب شهردار، ارائه علنی برنامه جامع و کامل وی می‌باشد و در این راستا خواستار همراهی شورای محترم شهر اهواز هستیم. و من الله توفیق  جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ١. عباس امام ٢. حسن دادخواه ٣. حميد ماجاني ٤. حسن مزارعي ۵. احمد علی معاضدی ۶. مجید گودرز ی ۷. سید امین منصوری ۸. علی مهرابی  ۹. سید جواد آقاجری ۱۰.  فاطمه پودات ۱۱. محسن زیوری ۱۲. مریم کلاهی ۱۳. عادل خنیاب نژاد ۱۴. منوچهر تشکری ۱۵. احمد کاظمی فرد ۱۶. سمیه طاهری فر ۱۷. تکاور محمدیان ۱۸- فاطمه فخارزاده ۱۹. غلامحسین رحیمی دوست ۲۰. سید جلال هاشمی ۲۱- مهرانگیز چهرازی ۲۲- محسن صنیعی ۲۳- مهران درست قول ۲۴. محسن سلیمانی ۲۵- رضا رنجبر  ۲۶- علی اصغر سراج ۲۷- یدالله مهرعلیزاده ۲۸- عبدالحسین فرج پهلو ۲۹- ذبیح الله عباسپور ۳۰- مهناز کسمتی ۳۱- حبیبه صادقی ۳۲- حمید فرهادی راد ۳۳- سید منصور  مرعشی ۳۴ - شعبان قوامی جولندان ۳۵-صالح اسماعیل زاده ۳۶- لیلا قلعه تکی ۳۷- علی رضایی علی اباد ۳۸- موسی مسکرباشی ۳۹- منصور کلاه کج ۴۰- محمد رشتی زاده ۴۱- عبدالله حسینی دهدشتی ۴۲- منصور کوهی رستمی ۴۳- علیرضا رکنی زاده ۴۴- محمود فرخیان ۴۵- علیرضا افتخار ۴۶- علی حسینی ۴۷- عباس امان الهی ۴۸- منصور میاحی ۴۹- ابراهیم حاجی دولو  ۵۰- پروانه ولوی ۵۱- حسین راضی جلالی ۵۲- عبدالله پارسا  ۵۳- منوچهر جوکار ۵۴- کامران رضایی جعفری ۵۵- پژمان محمدی  ۵۶- مرتضی یزدانی ۵۷- مرتضی امیدیان ۵۸- امیر مثنوی ۵۹- محمد امین مداح ۶۰- محمد تقی رونق ۶۱- یزدان مظاهری  ۶۲- حسین آقایی جنت مکان ۶۳-مصطفی محمدی ۶۴- ادریس محمودی ۶۵- سید عزیز آرمن ۶۶- علیرضا قدردان  ۶۷- محمود ولیدی ۶۸- مسعود نیکبخت ۶۹- خسرو نشان ۷۰- سارا محمدی ۷۱- مهدی قمشی  ۷۲- مسعود صفایی مقدم  ۷۳- یدالله زرگر ۷۴- اسماعیل هاشمی  ۷۵- علی امیری ۷۶- محمد رضایی راد ۷۷- سهراب قائدی ۷۸- ضیاء عالم زاده ۷۹- علی بیرمی پور ۸۰- عبدالزهرا نعامی ۸۱- جواد جمشیدیان ۸۲- عسکر اتش افروز ۸۳- شهناز خادمی زاده ۸۳- اسفندیار فاتح ۸۴- بابک مختاری ۸۵- محمد صباییان ۸۶. سیدمرتضی افقه ۸۷- مرتضی مرادی ۸۸- علی شهریاری  ۸۹- یعقوب اندایش ۹۰- بهروز زرگر ۹۱- مهرداد نامداری ۹۲- خدیجه شیرالی نیا ۹۳- مهدی اسفندیاری ۹۴- زهره‌گونی بند شوشتری ۹۵- حسن مسعودی ۹۶- قاسم بستانی ۹۸- سکینه شاهی ۹۹- علی محمد فروغمند ۱۰۰- حبیب الله روشنفکر ۱۰۱- غلامرضا اکبری زاده  ۱۰۲- محمد اسماعیل خراسانی فردوانی ۱۰۳- محمد حسین گنجی ۱۰۴- سید محسن آل غفور ۱۰۵- الهام رستمی ۱۰۶- کیومرث رضوی پور ۱۰۷- سعید امانپور ۱۰۸- داوود افشار ۱۰۹- کریم انصاری ۱۱۰- محمد علی  سیاوشی ۱۱۱- علی شجاعیان  ۱۱۲- حسن فرازمند  ۱۱۳- قدرت الله محمدی ۱۱۴- لطف الله خواجه پور  ۱۱۵- محمد رضا علم ۱۱۶- مهدی نداف ۱۱۷- حسین الهامپور منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Sat, 25 May 2019 12:04:11 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11775/اعلام-آمادگی-جمعی-دانشگاهیان-شهید-چمران-کمک-مدیریت-شهری-اهواز لغو برگزاری امتحانات داخلی دانش‌آموزان خوزستانی در ۴ و ۸ خرداد http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11758/لغو-برگزاری-امتحانات-داخلی-دانش-آموزان-خوزستانی-۴-۸-خرداد به گزارش صدای فردا - منطقه خوزستان، روزبه باقرپور با اعلام اینکه این تصمیم بنا به تقارن امتحانات روز شنبه و چهارشنبه با لیالی قدر طبق تقویم جدید در ماه مبارک رمضان بوجود آمده است، اظهار کرد: بر این اساس زمانبندی برگزاری امتحانات داخلی طبق برنامه‌های قبلی در تاریخ‌های چهارم و هشتم خرداد لغو شد‌ه است که پیش از این نیز با ارسال بخشنامه به کلیه مناطق اطلاع رسانی شد.   وی افزود: ضروری است مدیران مدارس به دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در این خصوص اطلاع رسانی کنند و زمان برگزاری جدید امتحانات فوق را به آن‌ها اعلام کنند. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Fri, 24 May 2019 16:34:03 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11758/لغو-برگزاری-امتحانات-داخلی-دانش-آموزان-خوزستانی-۴-۸-خرداد نخستین تصاویر از اتاق تاکسی پرنده ایرباس منتشر شد http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11743/نخستین-تصاویر-اتاق-تاکسی-پرنده-ایرباس-منتشر به گزارش صدای فردا و به نقل از انگجت، ایرباس سال‌ها است که بر روی پروژه توسعه تاکسی پرنده خود موسوم به "واهانا"(Vahana) و ساخت یک تاکسی پرنده به نام "آلفا دو"(Alpha Two) کار می‌کند. این پروژه تلاشی برای ایجاد یک شبکه از پهپادهایمسافربری خودران است که می‌تواند مانند یک نسخه پروازی از ماشین‌های خودران "ویمو"(Waymo) عمل کند. تاکسی پرنده ایرباس برای اولین بار در ماه ژانویه به پرواز درآمد. اکنون نیز تصاویری از کابین این تاکسی پرنده منتشر کرده است. تیم واهانای ایرباس در یک پست وبلاگ، عکس‌های "آلفا دو" را به اشتراک گذاشت که نخستین تصاویر این پرنده پس از اتمام ساخت کابین داخلی آن است. عکس‌ها وجود تنها یک صندلی را داخل "آلفا دو" نشان می‌دهد که شبیه صندلی خودروهای مسابقه است. مسافران از کابین خلبان نمای بی‌نظیری از افق را در دید دارند و هیچ خلبانی وجود نخواهد داشت. همچنین یک صفحه نمایش با وضوح بالا وجود دارد که اطلاعاتی نظیر مسیر پرواز را نشان می‌دهد. عکس دیگر "آلفا دو" را در حالی که درب کابین آن باز است نشان می‌دهد، اما معلوم نیست که مسافران دقیقاً به چه شکل سوار آن خواهند شد. ایرباس می‌گوید این هنوز نمونه اولیه و تکمیل نشده تاکسی پرنده است. آزمایشات اولیه پروازی این تاکسی پرنده به خوبی پیش رفته است، هرچند که تنها چند ثانیه و حدود ۱۶ فوت بالا رفته است. اما تیم واهانا قبل از آماده شدن کامل این تاکسی پرنده توسعه و آزمایش‌های زیادی در پیش دارد. هر چند که تا چند سال پیش، تاکسی‌های پرنده چیز دور از ذهنی به نظر می‌رسیدند اما امروز ما به خوبی می‌دانیم که چه شکلی خواهند بود. منبع: ایسنا  ]]> دانش و فناوری Thu, 23 May 2019 11:57:37 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11743/نخستین-تصاویر-اتاق-تاکسی-پرنده-ایرباس-منتشر بیش از یک هزار بسته فرهنگی به کودکان مناطق سیل‌زده اهدا می‌شود http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11729/بیش-یک-هزار-بسته-فرهنگی-کودکان-مناطق-سیل-زده-اهدا-می-شود  به گزارش صدای فردا - منطقه خوزستان، از سوی کانون ادبی مدیریت فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیش از یک هزار بسته فرهنگی به کودکان مناطق سیل‌زده استان خوزستان اهدا می‌شود. این بسته‌ها شامل نوشت‌افزار، کتاب داستان، اسباب‌بازی کودکان و ... است که در روزهای آینده در حمیدیه و الهایی توسط دانشجویان این دانشگاه، توزیع خواهد شد.     از ابتدای رخداد سیل در خوزستان با تشکیل کارگروه بحران، تلاش شد دانشگاهیان شهید چمران اهواز در قالب گروه‌های امدادی، خدمات‌رسانی و ... نسبت به رفع نیازهای سیل‌زدگان اقدام نمایند. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Wed, 22 May 2019 17:47:50 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11729/بیش-یک-هزار-بسته-فرهنگی-کودکان-مناطق-سیل-زده-اهدا-می-شود تهیه 20 چادر برای مدارس آسیب‌دیده عشایری خوزستان http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11696/تهیه-20-چادر-مدارس-آسیب-دیده-عشایری-خوزستان حمید قنبری در گفت‌وگو با صدای فردا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: سیلاب اخیر در استان موجب تخریب و آسیب رساندن به 79 مدرسه با خسارت‌های 50 تا 100 درصدی شده است که یک هزار و 300 دانش‌آموز عشایری در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. مدرسه‌های آسیب‌دیده در مناطق مختلف استان مانند لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، دزفول، ایذه و الوار گرمسیری واقع شده‌اند.   وی افزود: ما همچنان منتظر هستیم که بازسازی مدارس عشایری در دستور کار نوسازی مدارس قرار گیرد. هنوز هیچ بازسازی برای مدارس عشایری ما صورت نگرفته است. هیچ چادری نیز در اختیار ما قرار نگرفته است. البته پنج میلیون تومان اعتبار برای خرید چادر به حساب مدارس واریز شده است و با استفاده از این اعتبار حدود 20 چادر برای دانش‌آموزان مدارس آسیب دیده خریداری شد.    رییس آموزش و پرورش عشایری خوزستان ادامه داد: اما هنوز چیزی برای ساخت و ساز فضای ساختمانی در نظر گرفته نشده است. برای پیگیری این موضوع، جلسه شورای آموزش و پرورش با حضور فرماندار در اندیکا برگزار می‌شود. منبع: ایسنا  ]]> دانش و فناوری Mon, 20 May 2019 15:02:47 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11696/تهیه-20-چادر-مدارس-آسیب-دیده-عشایری-خوزستان اروپا در جدا کردن خود از آمریکا با چالش روبروست http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11655/اروپا-جدا-کردن-خود-آمریکا-چالش-روبروست مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل روز جمعه در گفت و گو با صدای فردا اظهار کرد: بسیاری از اروپایی ها به ویژه روشنفکران آنها در دهه های گذشته آرزو داشتند که خود را از زیر سیطره آمریکا بیرون بکشند اما همواره با آن سوی اقیانوس ارتباط تنگاتنگی داشتند و هیچ وقت این آرزو عملی نشد. وی تاکید کرد: با وجود خواسته نخبگان و روشنفکران اروپایی، این کشورها هنوز نتوانسته اند خط مشی مستقلی از آمریکا در پیش بگیرند. مطهرنیا با بیان اینکه اروپا تلاش دارد تا میراث دیپلماتیک خود را در دهه جاری حفظ کند، گفت: اما از سوی دیگر تحت فشارهای بسیار زیاد آمریکا قرار دارد. ** اروپا دچار اکنون زدگی است مطهرنیا با تاکید بر این مسئله که اروپا در بسیاری از بزنگاه های تاریخی به آمریکا روی آورده و با پیوند با این کشور سیاست های خود را جلو برده است، اظهار کرد: حتی برخی اوقات در حفظ و تامین منافع غرب از آمریکا هم جلوتر حرکت کرده است.  به اعتقاد این تحلیلگر مسائل بین الملل، از منظر واقع گرایی اروپایی ها دچار «اکنون زدگی» هستند؛ یعنی از یک طرف نمی خواهند به وضعیت پیشا برجام بازگردند و از طرف دیگر برای جلو رفتن و نگاه به آینده هم دچار هراس هستند. ** آمریکا به دنبال محاصره منطقه ای ایران  وی با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ایران به نسبت چهار دهه گذشته جدی تر شده و در تلاش برای بستن همه راه های تنفس ایران است، تصریح کرد: چهار سال پیش قبل از روی کار آمدن ترامپ اعلام کردم دکترین آینده آمریکا علیه ایران، محدود کردن همکاری های بین المللی با ایران و همچنین محاصره منطقه ای تهران است و اکنون هر دو انجام شده است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: آمریکا در دوران ترامپ به دنبال ایجاد فضایی معنا دار برای تبدیل ایران از چالش به دشمن برای آمریکا است تا از محدود کردن همکاری های بین المللی و محاصره منطقه ای ایران بیشترین نفع را ببرد. **اروپا همچنان مسیر دیپلماتیک را ادامه می دهد وی افزود: در این شرایط اروپا در وضعیت بحرانی قرار دارد. از یک سو اگر بخواهد بیش از آن که توان دارد به ایران نزدیک شود و به حفظ تهران در چارچوب خواسته های ایران اقدام کند با آمریکا در حالت تقابل قرار می گیرد و اگر آنگونه که آمریکا می خواهد عمل کند رابط اروپا با ایران مخدوش می شود.  مطهرنیا در پاسخ به این سوال که با توحه به این شرایط، اروپا چه الگویی را در پیش می گیرد، گفت: به نظر می رسد اروپایی ها تلاش می کنند با زبان دیپلماتیک ایران را در برجام حفظ کنند و از طرف دیگر ارتباط خود را با آمریکا ادامه بدهند. این وضعیت تا جایی می تواند ادامه پیدا کند که تنش ها به حدی نرسد که ایران از برجام خارج شود. ** خروج از برجام به نفع کشور نیست  وی با بیان اینکه در شرایط فعلی خروج از برجام به نفع کشور نیست ، افزود: پیامد اصلی خروج ایران از برجام ایجاد فضای مناسب در جهت اجماع سازی در غرب و سپس در عرصه بین الملل علیه تهران است. این استاد دانشگاه ادامه داد: از طرف دیگر ایران در میان ملت های منطقه محبوبیت سابق را به دلیل شکاف هایی که در نتیجه بهار عربی ایجاد شده ندارد و زمینه واگرایی این کشورها و نزدیکی اعراب به اسرائیل ایجاد شده است. این هم اهرم دیگری برای فشار به ایران است. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران سه گزینه پیش رو دارد، گفت: ایران می تواند از سناریوی استاده با مشت استفاده کند. یعنی راه مقاومت را برگزیند و در برابر آمریکا قدرت خود را به نمایش بگذارد و تن به هزینه های بالا و حتی برخورد نظامی در خلیج فارس بدهد. مطهرنیا سناریو دیگر را سناریوری ایستاده با قلم و مذاکره دانست و گفت: امضای توافقنامه با آمریکا و ورود ایران به نظام بین الملل در این راهبرد دنبال می شود. این امر نیز در گروه ایجاد یک فضای معنا دار در چارچوب اطمینان دادن به طرف غربی و آمریکا است که دوازده اصل را مشخص کرده است؛ دوازده اصلی که پایان دوره انقلاب اسلامی و رویکرد هایی که این نظام هویت خود را با آن تعریف کرده است را رقم می زند. این تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است : ایران در حال حاضر سناریو اکنون زدگی را انتخاب کرده است. در این سناریو مطرح می شود که نه مذاکره می کنیم و نه به دنبال جنگ هستیم. این موضع فعلی و اصلی نظام است که از سوی رهبری اعلام شده است. منبع: ایرنا ]]> دانش و فناوری Fri, 17 May 2019 12:58:48 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11655/اروپا-جدا-کردن-خود-آمریکا-چالش-روبروست دانشگاه آزاد و جهاددانشگاهی مکمل هم برای پیشرفت هستند/خلق دانشگاه‌های تک‌موردی در دستور کار است http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11625/دانشگاه-آزاد-جهاددانشگاهی-مکمل-هم-پیشرفت-هستند-خلق-دانشگاه-های-تک-موردی-دستور-کار به گزارش صدای فردا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر حمیدرضا طیبی رئیسجهاددانشگاهی به منظور انجام همکاری‌های مشترک، امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با یکدیگر دیدار کردند. دکتر طهرانچی در این جلسه که با حضور جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به تأسیس جهاد دانشگاهی در کشور، گفت: جهاد دانشگاهی قبل از شکل‌گیری مباحث فناوری، یک محیط خلق فناوری بود. وی با بیان اینکه دانشگاه وقتی از غرب وارد ایران شد، یک محیط آموزشی بود، گفت: ما تنها یک وجه دانشگاه که آموزش بود را وارد کشور کردیم و سازمان فناوری را به کشور نیاوردیم. جهاد دانشگاهی تلاش جهادگونه نسل جوان برای شکل‌گیری دو وجه «سازمان فناوری» و «سازمان اجتماعی» دانشگاه بود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هسته دانشگاه، دانش و فرهنگ و پوسته آن اقتصاد، فناوری و اجتماع است، اظهار کرد: ما فقط هسته دانشی دانشگاه را به کشور آوردیم، اما تلاش‌های جوانان پس از انقلاب اسلامی بر این اساس بود که وجه فناوری، اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه شکل بگیرد. دکتر طهرانچی با بیان اینکه جدا کردن جهاد دانشگاهی از دانشگاه اتفاق بدی بود که رخ داد، گفت: در سیر تفکر دانشگاه مفاهیمی مانند مرکز رشد، پارک علم و فناوری و ارتباط صنعت با جامعه خلق شد که همه این مفاهیم در جهاد دانشگاهی وجود داشت و جدا کردن دانشگاه و جهاد دانشگاهی، ضربه‌ای به آموزش عالی کشور بود. در واقع آموزش عالی کشور می‌توانست پویاتر عمل کند، اگر جهاد دانشگاهی را در درون خود حفظ می‌کرد. عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از ۲۰ سال محیطی مانند مرکز رشد را در دانشگاه راه‌اندازی کردیم، تصریح کرد: این مراکز هیچ تفاوتی با جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۶۰ ندارد. در واقع انقلاب اسلامی در ابتدای راه خود، این موضوع را خلق کرده و نام آن را جهاد دانشگاهی گذاشته بود. این حرکت درون‌زا اگر تقویت می‌شد، می‌توانست کاملاً بالنده باشد. وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خلق یک نظام آموزشی گسترده بود، اظهار کرد: همزمان که اروپا در دهه ۷۰ میلادی به سمت آموزش گسترده پیش رفت، دانشگاه آزاد اسلامی نیز که در دهه ۸۰ میلادی تأسیس شد، همان مدل گسترده غرب را دنبال می‌کرد تا دانش را اجتماعی کند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی کلاس‌محور و اساساً یک شبکه اجتماعی مردمی بود، گفت: ملاحظه‌های فناوری در این دانشگاه جدی نبود. دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه اجتماعی بود که مردم آن را ساخته بودند و امروز دارای ۵۲۳ واحد، مرکز و آموزشکده، ۷۰۳ مدرسه، ۶۰ هزار کارمند و عضو هیأت علمی است. دکتر طهرانچی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در دوره جدید خود مسیری را طی کرده که علیرغم مشکلات، دستاوردهای خوبی نیز داشته است، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی نیز یک مسیر تحولی در نظر گرفته شده که در این مسیر، ما به شبکه اجتماعی بودن دانشگاه بسیار تکیه کرده‌ایم. دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های پزشکی متقاضیان جدی دارد، اما بقیه رشته‌ها با توجه به عدم کارآیی رشته تحصیلی برای اشتغال دانشجویان، مورد استقبال نیست و از این رو و در پاسخ به ناکارآمدی این رشته‌ها برای ایجاد اشتغال، دانشگاه آزاد اسلامی وارد کار شده است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه با ۶ میلیون فارغ‌التحصیل، نقش مؤثری در توسعه شهرها داشته است، تصریح کرد: در هر شهر کوچکی که بررسی کنید، نیروهای اداری و متخصص شهر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند، چرا که دانشگاه‌های درجه یک دولتی پمپاژ استعداد می‌کنند، یعنی استعدادهای هر شهر و روستا را به پایتخت پمپاژ کرده و آنها را برنمی‌گردانند، اما دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً عکس عمل می‌کند. وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد با نوآوری در سطح آموزش، بسترساز اشتغال جوانان شود و برای این موضوع، باید مطلوبیت رشته‌های دانشگاه هویدا شود، چرا که مردم در صورتی به دانشگاه آزاد اسلامی می‌آیند که رشته‌های ما مطلوبیت داشته و به شغل متصل باشد. دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آموزش مهارت است دکتر طهرانچی افزود: مباحث آرمانی مربوط به علم و علوم پایه را دانشگاه‌های دولتی دنبال خواهند کرد، اما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آموزش مهارت هستیم. در این دانشگاه یک تغییر رویکرد داریم که رویکرد ساختاری نیز جزئی از آن است. در این تغییر به این نتیجه رسیده‌ایم که یک نگاه فرآیندی به آموزش عالی در سطح کلان به کار ما نمی‌آید. از این رو معاونت آموزشی و پژوهشی را در واحدهای کوچک خواهیم داشت، اما عملکرد صف و ستاد متفاوت است و معاونت‌های علوم انسانی و هنر، علوم پزشکی، علوم مهندسی و کشاورزی و آموزش‌های عمومی و مهارتی را در ستاد خواهیم داشت و آنچه به تحصیل دانشجو مرتبط است، در معاونت‌های موضوعی مربوطه بررسی خواهد شد. سرای نوآوری محل تعامل و تبادل حوزه فناوری، تجاری و صنعتی است عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طراحی سراهای نوآوری در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: سرای نوآوری محل تعامل و تبادل حوزه فناوری، تجاری و صنعتی است. درواقع محیط گفتمانی دانشگاه و جامعه خواهد بود. وی با بیان اینکه معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک موضوع جدا و مهم مورد بحث است، گفت: زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است. ۱۱ هزار کارگاه و آزمایشگاه و ۱۴۶ هزار دستگاه پیشرفته آزمایشگاهی تنها قسمتی از این زیرساخت است و بحث اصلی ما کارآمد کردن این زیرساخت بزرگ برای پیشبرد امور است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی و جهاد دانشگاهی می‌توانند اشتراکات فراوانی با یکدیگر داشته باشند، اظهار کرد: این دو نهاد می‌توانند به یک حلقه مکمل تبدیل شده و در حرکت رو به جلوی یکدیگر مؤثر واقع شوند. دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه امروز آموزش کشاورزی در کشور به یک بن‌بست رسیده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی طرح تحول در آموزش کشاورزی را به جد دنبال می‌کند و دستاوردهای خوبی داشته است. این دانشگاه امروز تنها ۷ هزار دانشجوی رشته کشاورزی و هزار و ۶۰۰ استاد در این رشته دارد که نشان‌دهنده عدم استقبال مردم از رشته‌های مرتبط با کشاورزی است. خلق دانشگاه‌های تک‌موردی و تک‌ستاره در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این دانشگاه به دنبال خلق دانشگاه‌های جوار صنعت هستیم، خاطرنشان کرد: خلق دانشگاه‌های تک‌موردی و تک‌ستاره که می‌توانند در سطح کشور تکثیر شوند، در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است. ازجمله این دانشگاه‌ها، می‌توان به دانشگاه فرشچیان، فرشتگان و جوار صنعت اشاره کرد؛ واحدهایی که درواقع در کشور مورد غفلت واقع شده‌اند. وی با بیان اینکه دانشگاه فرشتگان مربوط به ناشنوایان است، گفت: میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان در سال ۱۳۰۸ مدرسه ناشنوایان را تأسیس کرد، اما این مورد در آموزش عالی کشور مورد غفلت واقع شد و پس از گذشت ۹۶ سال، دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به تأسیس دانشگاه برای ناشنوایان کرد. دکتر طهرانچی ادامه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی همچنین اقدام به راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت کرده است. در این زمینه مدرسه عالی مهارتی حقوق راه‌اندازی شده که طی هفته‌های آینده اولین کارآموزان خود را جذب خواهد کرد. همچنین مدرسه صنایع خلاق در تهران و بازار سرمایه در مشهد نیز در حال راه‌اندازی و عملیاتی شدن است. وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از هر پیشنهاد همکاری که مقوّم آموزش بوده و در اشتغال جوانان مؤثر باشد، استقبال خواهد کرد. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Wed, 15 May 2019 20:19:52 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11625/دانشگاه-آزاد-جهاددانشگاهی-مکمل-هم-پیشرفت-هستند-خلق-دانشگاه-های-تک-موردی-دستور-کار امکان بهره‌برداری از دانشکده سه‌گوش تا یک سال آینده/نیاز 2 تا 3 میلیارد تومانی برای بازسازی http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11615/امکان-بهره-برداری-دانشکده-سه-گوش-یک-سال-آینده-نیاز-2-3-میلیارد-تومانی-بازسازی امید حاجتی در حاشیه بازدید از ساختمان دانشکده ادبیات سابق دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با صدای فردا - منطقه خوزستان اظهار کرد: این مجموعه یکی از ساختمان‌های شاخص استان است که قدمت قابل ملاحظه‌ای دارد. وقتی چند سال پیش مساله بازسازی اینجا مطرح شد بحثی که بیشتر بر آن تاکید می‌شد مساله موریانه زدایی بود. گفته می‌شد اگر ساختمان موریانه زدایی شود، قابلیت بهره‌برداری دارد. وی افزود: در بازدید امروز دیدیم اقداماتی علاوه بر موریانه زدایی در این ساختمان انجام شده است. ظاهرا ساختمان قابلیت این را دارد که درصورت تامین اعتبار لازم، امسال به بهره‌برداری برسد. این ساختمان قرار است با کاربری موزه با اولویت ارائه سوابق تاریخی و اشیا متعلق به دانشگاه شهید چمران اهواز به بهره‌برداری برسد. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: امیدوارم امسال با وجود محدودیت منابع و محدودیت‌ ضوابطی که داریم، این کار را انجام دهیم. مالکیت اینجا متعلق به دانشگاه شهید چمران اهواز است اما امکان اینکه از طرف دانشگاه بازسازی شود، وجود نداشت به همین دلیل با توجه به قدمت این بنا، کار تعمیرات از طرف میراث فرهنگی آغاز شده است. کار تعمیرات و بازسازی ساختمان دانشکده ادبیات سابق، یک کار مشترک میان دانشگاه شهید چمران، میراث فرهنگی و سازمان برنامه‌ریزی است، امیدواریم بتوانیم امسال بازسازی آن را کامل کنیم.   حاجتی درخصوص اعتبار لازم برای بازسازی دانشکده ادبیات سابق خاطرنشان‌کرد: فعلا برآورد دقیقی از اعتبار لازم برای این کار وجود ندارد. میراث فرهنگی باید برآورد خود را ارائه دهد اما به نظر می‌رسد به جز بحث‌های تاسیساتی و مقاوم سازی که این ساختمان نیاز دارد، به حدود دو تا سه میلیارد تومان برای ادامه بازسازی تا اتمام کار نیاز است. وی افزود: پیش‌بینی زمان اتمام کار بازسازی به تامین اعتبار دستگاه‌های اجرایی باز می‌گردد اما آنچه که ما در این بازدید دیدیم، این است که اگر همه دستگاه‌ها وظایف خود را به موقع انجام دهند، در کمتر از یک سال آینده امکان بهره‌برداری از این ساختمان وجود دارد.  منبع: ایسنا  ]]> دانش و فناوری Wed, 15 May 2019 19:22:36 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11615/امکان-بهره-برداری-دانشکده-سه-گوش-یک-سال-آینده-نیاز-2-3-میلیارد-تومانی-بازسازی حدود 600 دانش‌آموز حمیدیه به طور مستقیم درگیر مساله سیلاب شدند http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11554/حدود-600-دانش-آموز-حمیدیه-طور-مستقیم-درگیر-مساله-سیلاب-شدند کریم سعیداوی در گفت‌وگو با صدای فردا - منطقه خوزستان اظهار کرد: از همان روزهای اولیه که مساله سیل پیش آمد مردم سیل زده در دو نقطه اسکان داده شدند. اسکان اضطراری، منطقه مرتفع رو به روی روستاهای زیرآب رفته بود که در این مناطق برای مردم چادر برپا شد. همچنین برخی از مردم در پادگان‌ها و مدارس به طور موقت اسکان داده شدند.  وی افزود: ما در این زمان لیستی از دانش‌آموزان تهیه کردیم. 18 نفر دانش‌آموز پایه دوازدهم روستای العوده، از دبیرستان امام علی(ع) را در مدارس شهر ثبت‌نام کردیم و در هنرستان ولایت این دانش‌آموزان را جا دادیم و برای آن‌ها کلاس‌های تقویتی لازم نیز برگزار کردیم. در حال حاضر نیز به دلیل اینکه فصل امتحانات است و ما می‌خواهیم این دانش‌آموزان از امکانات جانبی برخوردار شوند، در تلاش هستیم با انجام هماهنگی‌های لازم، این افراد را به سمت اردوگاه ثامن که حدود 300 متری شهر است، هدایت کنیم. مدیر آموزش و پرورش حمیدیه تصریح کرد: در اردوگاه ثامن که اردوگاه مرکزی اسکان مردم بود، یک هزار و 110 خانوار اسکان داده شده بودند. در این اردوگاه آمار دانش‌آموزان را گرفتیم و تجهیزات آموزشی لازم را در اختیار همکاران قرار دادیم تا خدمات آموزشی به این دانش‌آموزان ارائه شود.  سعیداوی افزود: درخصوص دانش‌آموزانی که در چادر اسکان داده شده بودند، به دلیل گرم شدن هوا و قابل تحمل نبودن شرایط، وسیله نقلیه در اختیار این دانش‌آموزان قرار گرفت و این دانش‌آموزان هر روز به مدرسه برده می‌شوند.  وی گفت: بیشتر مشکل ما مسیر بخش مرکزی ما، یعنی مسیر خسرج است. در سیل اخیر با آبی که روی این مسیر آمده بود، عملا بستر جاده خراب شده بود. حتی در قسمت‌هایی از مسیر نیز که جاده مناسب بود با گذشت زمان و نشست زمین، چاله‌ها زیاد شدند. در شرایط عادی راه انحرافی از مرکز شهر تا دورترین نقطه حمیدیه، 40 دقیقه بود اما به دلیل مشکلات، این زمان به یک ساعت و 40 دقیقه افزایش پیدا کرد. مدیر آموزش و پرورش حمیدیه خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر هنوز مسیر چند روستای ما بسته است. البته همکاران ما به مناطق آموزشی می‌روند و تدریس خود را انجام می‌دهند اما در برخی از این مراکز آموزشی هنوز سلامت ساختمان از نظر فنی و مهندسی تایید نشده است. با توجه به اینکه کرمان، استان معین ما اعلام شده بود و برای کمک اعلام آمادگی کرده بود، ما درخواست کردیم چند دستگاه کانکس در اختیاردانش‌آموزان قرار گیرد تا آن‌ها مشکلی از این نظر نداشته باشند. سعیداوی گفت: هنوز هم در برخی مناطق در کمپ‌های اسکان کلاس برگزار می‌کنیم. چراکه در برخی روستاهای ما هنوز مسیر وصل نشده است و ساکنان این روستاها هنوز در اردوگاه‌ها هستند. در حال حاضر ما هنوز در چهار روستای حمیدیه، چهار مدرسه داریم که درگیر سیلاب هستند. از این مدارس با وجود اینکه آب وارد ساختمان شده است، 2 مدرسه قابل استفاده هستند. وی تصریح کرد: حدود 13 هزار دانش‌آموز در حمیدیه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود 600 نفر به طور مستقیم درگیر مساله سیلاب بوده‌اند. همچنین در حمیدیه 75 فضای آموزشی داریم که از این تعداد 14 فضا به طور مستقیم درگیر مساله سیلاب بوده‌اند. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Sun, 12 May 2019 11:03:22 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/11554/حدود-600-دانش-آموز-حمیدیه-طور-مستقیم-درگیر-مساله-سیلاب-شدند