پایگاه خبری تحلیلی صدای فردا - آخرين عناوين دانش و فناوری :: نسخه کامل http://www.sedayefarda.ir/tech Tue, 19 Mar 2019 11:16:50 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری صدای فردا http://www.sedayefarda.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری صدای فردا آزاد است. Tue, 19 Mar 2019 11:16:50 GMT دانش و فناوری 60 ۵ مدرسه خوزستانی به عنوان مدارس ممتاز کشوری شناخته شدند http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10991/۵-مدرسه-خوزستانی-عنوان-مدارس-ممتاز-کشوری-شناخته-شدند به گزارش صدای فردا - منطقه خوزستان، دبیرخانه کشوری برنامه تعالی مدیریت مدرسه که امسال اصفهان بود، پس از بررسی مستندات عملکردی و براساس شاخص‌های عملی این دبیرخانه، به پنج مدرسه خوزستان عنوان "مدرسه ممتاز کشوری" را اعطا کرد. "حکیمه بخرد" مدیر مدرسه فرزانگان دکتر عادلی بهبهان، "مریم بنی نعیم" مدرسه نمونه دولتی فرهنگ ناحیه یک اهواز، "فریده عظیمی"، مدرسه هیات امنایی گلچهره ناحیه ۴ اهواز، "مژده دنیوی‌زاده"، مدیر مدرسه مکتب زینب (س) و "فاطمه فاطمی‌نیا"، مدیر مدرسه نمونه دولتی گلستان ولایت خرمشهر از جمله مدیران ممتاز کشوری هستند. برنامه تعالی مدیریت مدرسه در سطح مدارس متوسطه اول کشور در حال اجرا شدن است. مديريت و رهبري، برنامه‌ريزي، توسعه مشاركت كاركنان در مدرسه، توسعه مشاركت دانش‌آموزان در مدرسه، توسعه مشاركت اوليا و نهادهاي اجتماعي در امور مدرسه، توانمندسازي كاركنان، محور استقرار نظام ياددهي-يادگيري، ارتقاي سلامت، تربیت‌بدنی، پيشگيري و ايمني، توسعه فعاليت‌هاي پرورشي و فرهنگي، مديريت امور اجرايي و اداري، نتايج دانش‌آموزان و كاركنان و اولياء و بهبود و ارتقای کیفیت آموزش‌های عملی و کارگاهی، محورهای انتخاب مدارس در این طرح هستند. منبع: ایسنا  ]]> دانش و فناوری Sun, 03 Mar 2019 12:10:55 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10991/۵-مدرسه-خوزستانی-عنوان-مدارس-ممتاز-کشوری-شناخته-شدند امید کاربران ایرانی ios نا امید می‌شود؟ / اپل شرکت‌های ایرانی را محدود کرد / نگاهی به آنچه طی ۲۴ ساعت اخیر رخ داده است http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10960/امید-کاربران-ایرانی-ios-نا-می-شود-اپل-شرکت-های-محدود-نگاهی-آنچه-طی-۲۴-ساعت-اخیر-رخ-داده محدودیت های اپل برای کاربران ایرانی به عنوان یک برند شناخته شده دنیای فناوری که اصالت آمریکایی دارد، موضوعی جدید نیست. اما به نظر می رسد روند محدودیت های اپل برای کاربران ایرانی طی 24 ساعت اخیر تشدید شده و منفی تر از همیشه پیش می رود تا حدی که بسیاری از اپ های ایرانی محبوب، دچار اختلال و توقف شده اند. به گزارش سرویس آی تی و فناوری ، از مدت ها پیش، کاربران ایرانی اپل نگرانی هایی در خصوص وضعیت خود داشتند، این نگرانی ها عمدتا به چگونگی دسترسی به روزرسانی ها و البته دانلود نرم افزارها مرتبط بود. از ماه های پایانی سال 2018 تا کنون کاربران ios  به شکل محسوسی، محدودیت هایی را در خصوص دسترسی به اپ استور، به روزرسانی برنامه ها و البته دانلود اپ ها تجربه کردند اما اکنون برخی برنامه ها کاملا مختل شده اند.   محبوبیت اپل در ایران شاید نگاهی به آمارها بتواند بهتر روشن کند که اپل تا چه حد در ایران سرشناس و مهم است. سهم بازار اندرویدی ها در ایران بسیار بیشتر از کاربرن ios  است. این موضوع اخیرا و با توجه به افزایش خیره کننده قیمت تلفن های همراه کامللا محسوس است و حتی برخی کاربران اندرویدی نیز از خرید برندهای سرشناس کره ای مثل سامسونگ به سمت برندهای چینی مثل شیائومی و هواوی متمایل شده اند. اما این به معنای عدم محبوبیت آیفون در ایران است؟ پاسخ قطعا منفی است. اگرچه سهم بازار آیفون در ایران متوسط رو به پایین است، اما این برند کاربرانی وفادار در ایران دارد که اغلب از یک یا چند محصول اپل استفاده می کنند و به ندرت به سمت گوشی های اندرویدی کوچ می کنند. تغییرات ناگهانی  رخ نداده است بسیار غیر منطقی است اگر بگوییم که تغییرات اپل در ایران ناگهانی رخ داده است، نگاهی به بازه زمانی 5 سال اخیر نشان می دهد کاربران ios  در ایران بارها با مشکل عدم دسترسی به اپ ها، نگرانی برای تحریم ها و مشکلاتی در خدمات فروش و پس از فروش رو به رو بوده اند. این مشکلات حتی کاهی به بخش های سخت افزاری مرتبط می شده است. علت این که اکنون و طی 24 ساعت اخیر محدودیت های اپل به شدت بین ایرانیان پررنگ شده، محدودیت یکی از سرویس های خدمات تاکسی پر مخاطب در ایران است. اگرچه کاربران ios  فعلا می توانند از این سرویس در نسخه وب استفاده کنند، اما با توجه به پرمخاطب بودن این سرویس در ایران فقدان نسخه ios  بیشتر پررنگ است. اما مسئله مهم این است که بسیاری از اپ های ایرانی از مدت ها پیش نگران تحریم و محدودیت اپ های خود بودند و حتی برخی از آن ها صرفا نسخه تحت وب یا اندرویدی را منتشر کرده اند و از خیر نسخه ios  گذشته اند. تکلیف کاربران ایرانی ios  چیست؟ شاید بتوان آینده اپل در ایران را به شدت مبهم ارزیابی کرد. این روزها که جهان بر مدار اپ ها و نرم افزارها می چرخد، نمی توان از کاربران ایرانی انتظار داشت به روزرسانی، دانلود یا کاربرد اپ ها را فراموش کنند و دل خود را به دوربین یا برنامه های داخلی گوشی خود خوش کنند. شاید رایج ترین واکنش در این شرایط دلزدگی و حتی تغییر برند گوشی باشد، اما وضعیت برای کاربران وفادار و وابسته اپل بسیار دشوار خواهد بود. اگرچه تا این لحظه اپل در هیچ وبسایت یا وبلاگ خبری واکنشی به ماجرای محدودیت ها نشان نداده و این حرکت را با چراغ خاموش پیش برده است، اما انتظار می رود با ادامه این روند و اعتراض کاربران ایرانی شاهد واکنش هایی از سوی مدیران اپل باشیم. هشدار به آیفونی ها   در پایان توصیه گروه آی تی و فناوری انتخاب به کاربران ایرانی این است که به هیچ عنوان از نسخه های غیررسمی، نامعتبر و ناشناخته اپ های مورد علاقه خود استفاده نکنند. در شرایط محدودیت، بسیاری از هکرها و افراد سودجو با ارائه نسخه های نامعتیر و مشکل ساز، سعی خواهند کرد به گوشی کاربران نفوذ کنند. برخی از سودجویان نیز با ارسال پیام به شما پیشنهاد می دهند با پرداخت مبالغی به سرویس های خارج از کشور برای دسترسی به برنامه های اپل متصل شوید که این موضوع نیز جعلی است و صرفا با هدف دستیابی به شماره کارت، رمز دوم و اطلاعات بانکی شما انجام می شود.    منبع: انتخاب ]]> دانش و فناوری Fri, 01 Mar 2019 12:03:34 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10960/امید-کاربران-ایرانی-ios-نا-می-شود-اپل-شرکت-های-محدود-نگاهی-آنچه-طی-۲۴-ساعت-اخیر-رخ-داده فرصت الحاق به FATF http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10940/فرصت-الحاق-fatf به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری صدای فردا ، جمهوری اسلامی ایران امروز در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارد که بیش از هر عاملی، فشارهای حداکثری آمریکا و ممانعت کاخ سفید از اجرای برجام در آن تاثیرگذار بوده است. در اعمال سیاست های تحریمی آمریکا، مهمترین شریان های حیاتی ایران را نشانه رفته اند که در سخنان اخیر حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری مشهود بود.  رئیس‌جمهوری کشورمان سه‌ شنبه هفتم اسفندماه در جریان پنجاه و هشتمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی با اشاره به بازگشت تحریم ‌های آمریکا گفت «آمریکا تمام توان خود را در تحریم سیستم بانکی ما گذاشته است. امروز خط مقدم ما در برابر آمریکا وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. سایر وزرای اقتصادی هم در خط دوم قرار دارند.»  منتقدان الحاق ایران به اف ای تی اف تلاش می کنند تا دیدگاه خود را همراستا با نظرات مقام معظم رهبری نشان دهند در حالی که رئیس دولت و نمایندگان مجلس نظری متفاوت دارند.  رئیس جمهوری دو روز پیش تاکید کرد که «رهبری مخالف تصویب لوایح چهارگانه نیست» و «محمود صادقی» نماینده مجلس پیشتر گفته بود: از آن‌جایی که بخشی از اظهارنظر نمایندگان بر این محور است که رهبری با تصویب این لایحه مخالف هستند، آقای لاریجانی هم اعلام کردند که ایشان تصمیم را به دولت و مجلس موکول کردند.  شهریورماه نیز «حشمت ‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد «نظر مقام معظم رهبری در این زمینه مشخص است ایشان آخرین نظری که درباره این لوایح دارند و ما از آن باخبریم این است که مجلس و دولت در این رابطه تصمیم بگیرند...متاسفانه بعضا می‌شنویم برخی در مجلس می‌خواهند توپ را به دفتر رهبری بیاندازند.»  حال این پرسش به ذهن می رسد که لوایح چهارگانه کدام ها هستند و هر کدام در چه مرحله ای از روند قانونی کشور قرار دارند؟  لوایح چهارگانه عبارتند از اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT).  از میان چهار لایحه اشاره شده دو مورد اولی تصویب شده و دو مورد آخری (پالرمو و سی اف تی) هنوز در کشاکش مجلس، شورای نگهبان و همچنین مجمع تشخیص مصلح نظام به نتیجه مشخص نرسیده است. از این رو گروه ویژه اقدام مالی جمعه سوم اسفند به ایران چهار ماه دیگر فرصت داد تا قوانین لازم را برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تصویب کند.  فرصت چندین باره گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای الحاق رسمی به اف ای تی اف دربردارنده پیامی مثبت است چرا که پیش از برجام کوچکترین اقدامی از سوی ایران با قطعنامه شورای امنیت و فشار بین المللی بر تهران همراه بود اما در شرایط کنونی سازمان مذکور حاضر شده برای چهارمین بار مهلت قبل را تمدید و نام ایران را همچنان از فهرست سیاه خود در حالت تعلیق نگهدارد.  درک همین مساله باعث خرسندی مقامات کشور از تمدید دوباره اف ای تی اف شد تا «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه از اعضای مجمع تشخیص مصلحت بخواهد در مورد دو لایحه باقیمانده «بر اساس واقعیات» تصمیم بگیرند.  همچنین «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز تاکید کرده که «برای کاهش فشار تحریم باید با اف ‌ای تی ‌اف همکاری کنیم». علاوه بر ظریف و عراقچی، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز تصمیم اف ای تی اف مبنی بر تمدید مهلت را «نشانگر عدم ایجاد بن‌بست با ایران» ارزیابی کرد.  بسیاری از کارشناسان بر این باورند تصویب نهایی لوایح چهارگانه، توطئه آمریکایی‌ ها را در زمینه اعمال تحریم‌ های شدید مالی و بانکی کم اثر خواهد کرد. همان گونه که رئیس جمهوری هشدار داد در صورت تصویب نشدن لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی، مبادلات مالی برای ایران 20 درصد گران ‌تر تمام می ‌شود.  به باور کارشناسان، در شرایط نابسامان کنونی که اتحادیه اروپا برای خنثی سازی تاثیر تحریم ها سازوکار «اینستکس» را در دستور کار قرار داده، وجود هر گونه مانع پیش روی مناسبات تجاری مغایر با منافع ملی تلقی می شود. افزون بر آن الحاق ایران به اف ای تی اف بهانه را از دشمنان خواهد گرفت که در تبلیغات خود دائما ایران را تهدیدکننده صلح و حامی تروریسم معرفی می کنند.  همچنین قرار گرفتن نام ایران در کنار هشت کشور ناآشنا و گمنامی همچون بوتان، کنگو، پالائو، پاپوا گینه‌نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی که هنوز به عضویت کنوانسیون پالرمو در نیامده ‌‌اند، بر تنزل جایگاه و اعتبار تهران بی تاثیر نیست. بنابراین از نگاه کارشناسان و تحلیلگران، خودداری تهران از تصوب لوایح چهارگانه می تواند نوعی «خودتحریمی» به شمار آید که به تدریج نه تنها اتحادیه اروپا بلکه چین و روسیه را نیز از تهران دور خواهد ساخت.  منبع: ایرنا ]]> دانش و فناوری Thu, 28 Feb 2019 11:31:27 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10940/فرصت-الحاق-fatf سازمان ملل برای ارتباط دانشگاه های دنیا برنامه دارد http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10937/سازمان-ملل-ارتباط-دانشگاه-های-دنیا-برنامه ماریا دوتسنکو روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با صدای فردا افزود: ارتباط علمی ایران با دانشگاه های سایر کشورها به دلیل تحریم ها قطع شده است لذا سازمان ملل به دنبال ایجاد ارتباط بین دانشگاه های ایران و سایر دانشگاه ها است. وی با اشاره به برنامه های سازمان ملل برای حمایت از جندی شاپور گفت: این سازمان از ارتباط علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول با سایر دانشگاه های جهان حمایت می کند. رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل در ایران افزود: نظام های آموزشی همواره به دنبال صلح بوده اند که این موضوع موجب پیشرفت های مداوم ملت ها و جوامع شده است. وی با بیان اینکه سازمان ملل به دنبال کاهش تحریم ها است، اظهار داشت: دانشگاه جندی شاپور با اتصال به این برنامه جهانی می تواند با سایر دانشگاه های جهان ارتباط برقرار کند. رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل در ایران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برای افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد همکاری های سازمان ملل و ایران و همچنین شرکت در کنگره بین المللی جندی شاپور به دزفول سفر کرده است. نمایشگاه عکس ایران و سازمان ملل روز چهارشنبه در خانه تاریخی تیزنو گشایش یافت. منبع: ایرنا  ]]> دانش و فناوری Wed, 27 Feb 2019 20:18:24 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10937/سازمان-ملل-ارتباط-دانشگاه-های-دنیا-برنامه محدودیتی برای رشد علمی جوانان کشور وجود ندارد http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10918/محدودیتی-رشد-علمی-جوانان-کشور-وجود-ندارد به گزارش صدای فردا منصور غلامی روز سه شنبه در دومین کنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول با بیان اینکه هر کار علمی که در جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد برای صلاح و رفاه بشر است افزود: فرادی که متهم به استفاده غیرانسانی از علوم بر علیه بشر هستند با بهانه نمی توانند محدودیتی برای جوانان ما ایجاد کنند. وی افزود:به پیشینه علم و دانش جوانان ایران سرزمین افتخار می کنیم و می دانیم جوانان ما هر جای دنیا که باشند با عشق و علاقه به کشور و دانش پژوهی در خدمت بشریت خواهند بود. وزیر علوم با تاکید بر فراگیری علوم نافع گفت:باید برای حفظ جایگاه علمی کشورمان تلاش کنیم. غلامی در ادامه از دانشگاه جندی شاپور دزفول به عنوان برگ زرین خوزستان یاد کرد و گفت:هر جا که تمدنی رخ داده در کنار مراکز علمی بوده است. وی افزود: با وجود مراکز علمی آن زمان در جندی شاپور باستان ، دانشمندان جهان گردهم آمده و به بحث و تحقیق می پرداختند، شاگرد پروری می کردند و نتایج آن را در اختیار جهان قرار می دادند. وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه کلیه اجزای یک تمدن باید مبتنی بر محاسبات علمی باشند اظهار داشت: مهندسی آن دوره به حدی بود که با وجود هجوم اقوام و ویرانی هایی که انجام شده هنوز هم مقاومند و مایه تعجب و شگفتگی در زمان کنونی می باشند. وی به دانش و فناوری بکار رفته در شبکه آب و فاضلاب و مسیرهای نقل و انتقال در جندی شاپور باستان اشاره کرد و گفت:دانشگاه جندی شاپور دزفول در دوران باستان یکی از بارزترین نمادهای علمی وفرهنگی است. غلامی گفت: گذشتگان در کنار زندگی خود مراکز علمی داشتند که پایگاه جهانی بوده و در کشورهای مدعی دانش اثری از این مراکز علمی وجود ندارد. وی افزود:افرادی که ملت فرهنگ دوست ایران را تحت فشارهای گوناگون قرار داده اند باید بدانند مردم سالهای زیادی تحمل کرده اند و افتخاراتشان را به عنوان افتخارات بشری بیان می کنند. غلامی گفت: جریان رشد و توسعه علمی که قبل از اسلام ایجاد شده در دوران اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و موجب شکوفایی علمی در کشور شده است بطوری که اکثر دانشمندان حکیم و اسلام شناس بودند و امروز هم به دانشمندانی چون خوارزمی و بوعلی افتخار می شود. وی افزود: با وجود اینکه فشارهای فراوانی تا امروز بر کشور ایران وارد شده و محدودیت هایی برای فراگیری دانش و استفاده از دستاوردهای علمی بر ملت ایران اعمال شده اما با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی کشور ایران در حوزه علم و فناوری تلاش بی وقفه ای داشته و توانسته به رتبه 15 در تولید علم در جهان برسد. وزیر علوم در خاتمه به ایستادگی و پایداری مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دزفول یکی از پایگاه های مهم رشادت و ایستادگی مردم در هشت سال دفاع مقدس است. دومین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول با حضور اساتید و اندیشمندان خارجی روز سه شنبه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد. 10میهمان از مراکز علمی جهان همراه با مسئولان کشوری و استانی در این کنگره حضور دارند. نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول اسفندماه 95 برگزار شد.  دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یکهزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.  طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است.  نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.  شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.  آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.  منبع: ایرنا  ]]> دانش و فناوری Tue, 26 Feb 2019 14:33:52 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10918/محدودیتی-رشد-علمی-جوانان-کشور-وجود-ندارد اقدامات دانشگاه شهید چمران اهواز در راستای حفظ محیط زیست http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10914/اقدامات-دانشگاه-شهید-چمران-اهواز-راستای-حفظ-محیط-زیست به گزارش صدای فردا - منطقه خوزستان، حمیدرضا غفوری در نشست خبری هفته مدیریت سبز که امروز در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: حدود سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منعقد شد که برمبنای این تفاهم نامه قرار شد، وزارت علوم و دانشگاه‌های زیر مجموعه آن فعالیت‌های مرتبط با حفظ محیط زسیت را در راس برنامه‌های خود قرار دهند.   وی بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز متعهد شد که از این فعالیت‌ها حمایت مادی و معنوی کند. این تفاهم‌نامه موسوم به مدیریت سبز در دانشگاه‌ها انجام شد. برای عملیاتی شدن این برنامه دستور‌العملی از سوی وزارت علوم ابلاغ شد که برمبنای آن شورای سبز دانشگاه‌ها شکل گرفت. در دانشگاه شهید چمران اهواز نیز دو کمیته آموزشی و فرهنگی و اجرایی زیر‌نظر شورای سبز دانشگاه شکل گرفت.   غفوری افزود: فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مدیریت سبز در دانشگاه، دارای پنج محور اساسی است که شامل استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و استفاده مجدد از آن، صرفه‌جویی در استفاده از انرژی، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده مجدد از پساب‌ها و نهایتا توسعه فضای سبز هستند.   رییس ستاد اجرایی هفته مدیریت سبز گفت: در دانشگاه شهید چمران سعی کردیم یک برنامه جامع پنج ساله را برای فعالیت‌های مدیریت سبز دانشگاه تدوین کنیم که خوشبختانه این برنامه تهیه شد و به دنبال اجرای آن نیز موفقیت‌های نسبی به دست آمده ‌است؛ از جمله فعالیت‌های ساده می‌توان به استفاده از لامپ‌های کم مصرف و جایگزینی آن‌ها با لامپ‌های پر مصرف در جاده‌های اصلی دانشگاه، حذف ظروف یکبار مصرف از سلف سرویس‌ها، توسعه فضای سبز دانشگاه و کاشت حدود هزار و 730 نهال در خوابگاه ها و دانشگاه و تفکیک زباله‌های کاغذی که باعث جلوگیری از هدر رفت کاغذ شد، اشاره کرد.    غفوری در ادامه، عنوان کرد: همچنین اقدامات اساسی و پرهزینه صورت گرفت که شامل تولید کمپوست گیاهی از پسماند فضای سبز با ظرفیت حدود 40 تن در سال است که این کار برای اولین بار توسط شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه صورت گرفت که دانشگاه را از خرید کود بی نیاز کرده است. طراحی و ساخت نوع خاصی از دستگاه آب شیرین کن، اصلاح معماری ساختمان‌ها به منظور کاهش هدر رفت انرژی در مجموعه‌های خوابگاهی و دانشگاهی، نصب کنتورهای هوشمند به منظور پایش مصرف برق، ارتقای کیفی موتورخانه‌های دانشگاه و افزایش راندمان و نوسازی سیستم های برق رسانی در سه ایستگاه برق از دیگر اقدامات هستند.   وی با بیان این‌که دو برنامه دیگر در مرحله انجام مطالعات هستند، گفت: این برنامه‌ها شامل طراحی سامانه استفاده از پساب دانشگاه و احداث پنج نیروگاه خورشیدی در دانشگاه هستند که علی‌رغم همه تلاش‌ها برای اجرایی کردن، متاسفانه در این بخش هنوز موفق نشده‌ایم و در صورت تامین بودجه، این برنامه‌ها نیز اجرا می‌شوند.    رییس ستاد اجرایی هفته مدیریت سبز گفت: در کنار همه این برنامه‌ها وظیفه ی دیگر برعهده دانشگاه است که شامل ترویج و آموزش فعالیت‌های مرتبط با مدیریت سبز می‌شود که از مهم‌ترین کارهایی است که باید در دانشگاه اجرا شود. سال گذشته برای اولین‌بار طرح برگزاری هفته مدیریت سبز توسط دانشگاه شهید چمران مطرح شد که در کشور بازتاب بسیار خوبی داشت. تصور ما این است که هفته مدیریت سبز به بهترین شکل صورت گیرد. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Tue, 26 Feb 2019 14:24:38 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10914/اقدامات-دانشگاه-شهید-چمران-اهواز-راستای-حفظ-محیط-زیست عظمت یک دانشگاه تاریخی را نمی‌توان یکباره بر دوش یک دانشگاه کوچک گذاشت http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10913/عظمت-یک-دانشگاه-تاریخی-نمی-توان-یکباره-دوش-کوچک-گذاشت به گزارش صدای فردا - منطقه خوزستان، منصور غلامی در حاشیه برگزاری دومین کنگره جندی‌شاپور که امروز، سه‌شنبه (۷ اسفندماه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه جندی شاپور را به عنوان قدیمی ترین دانشگاه دنیا در یونسکو ثبت کرده‌ایم. این دانشگاه ۱۷۵۰ سال پیش در دزفول بوده که محل آن نیز مشخص است. در گذشته به این دوری، مجموعه علمی بسیار خوبی در ایران شکل گرفته بوده است. وی افزود: در آن زمان از کشورها و مناطق مختلف در این مرکز حضور داشتند. این یکی از افتخارات ایران و بشر است. دانش و دانایی موجب به وجود آمدن تمدن‌های طولانی و انسان مدار و اخلاق مدار شده است. سوابق دیگری که پیدا شده نیز نشان می‌دهد منطقه دزفول از مناطق قدیمی در این حوزه است.  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تلاش می‌کنیم دانشگاه را به عنوان مرکز علمی که متعلق به بشریت است، هرچه بیشتر معرفی کنیم تا دنیا بداند ایران جزو کشورهای برتر در این حوزه است. نکته دیگر این است که ما بتوانیم این دانشگاه قدیمی را با کمک باستان‌شناسان احیا کنیم تا هم محلی برای بازدید علاقه‌مندان به دانش بشری باشد و هم در کنار آن بتوانیم به دانشگاه جندی شاپور کمک کنیم تا میراث‌دار خوبی برای دانشگاه جندی‌شاپور باستان باشد. غلامی درخصوص طرح جامع دانشگاه جندی شاپور گفت: این دانشگاه بیشتر تلاش می‌کند به شکلی با المان‌هایی که در شهرک دانشگاهی دیده می شود به پیشینه این منطقه اشاره کند. اصل قضیه این است که به کمک سایر ارگان‌ها، سایت و‌ محل قرار گرفتن این دانشگاه قدیمی را آماده رفت و آمدهای مردم کنیم و خاک برداری و اکتشافات لازم انجام شود تا دانشگاه قدیمی که بنا به اعلام باستان شناسان در لایه های زیرین قرار گرفته است، بیرون بیاید. وی افزود: البته چیزی که از دانشگاه باقی مانده بناهایی است که چندان سر پا نیستند اما با سوابق تاریخی که باستان شناسان می‌دانند، می‌توانند بخش‌هایی را احیا کنند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قرار است که برگزاری کنگره جندی شاپور دو سال یک بار انجام شود اما قاعدتاً هر کنگره در ادامه تکمیل فعالیت‌های کنگره قبلی شکل می‌گیرد. امیدواریم این مساله در کنگره‌های بعدی نیز دنبال شود و یافته‌های جدید تحقیقاتی و.. در آن‌ها ارائه شود. غلامی تصریح کرد: کنگره اول قبل از ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور بود که تلاش‌های انجام شده موجب شد تا داوران یونسکو بپذیرند که اینجا دانشگاهی با این قدمت وجود داشته است. وی درخصوص ارتقای رتبه دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور شاپور گفت: رشد و توسعه این دانشگاه خوب بوده است. پروژه‌هایی که امروز کلنگ زده شد در جهت توسعه دانشگاه بود. اگر مسئولان استانی نیز کمک کنند، وزارت علوم نیز کمک می‌کند تا این دانشگاه بتواند یاد دانشگاهی قدیمی را زنده کند. نمی‌شود یک عظمت تاریخی را با عجله بر دوش یک دانشگاه کوچک بگذاریم. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Tue, 26 Feb 2019 14:22:54 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10913/عظمت-یک-دانشگاه-تاریخی-نمی-توان-یکباره-دوش-کوچک-گذاشت توجه به مدارس دخترانه، از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش خوزستان http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10893/توجه-مدارس-دخترانه-اولویت-های-اصلی-آموزش-پرورش-خوزستان به گزارش صدای فردا – منطقه خوزستان، محمد تقی‌زاده در همایش ملی یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی که امروز دوشنبه (6 اسفندماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حدود 265 مقاله به دبیرخانه همایش ارائه شد. از این تعداد 105 مقاله پذیرفته شدند که 10 مقاله در این همایش ارائه خواهند شد. وی افزود: اگر نرخ پوشش پیش‌دبستانی را از سال 52 تا 82 در یک بازه 30 ساله بررسی کنیم، می‌بینیم در سال 52 در خوزستان 41 هزار دانش‌آموز پایه اول داشتیم که از این تعداد 19 هزار نفر دوره پیش‌دبستانی یا آمادگی را طی کرده بودند. در سال 52 نزدیک به 50 درصد از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی را می‌گذراندند؛ اما در سال 82 یعنی 30 سال بعد، ما 115 هزار نوآموز پایه اول داشتیم که از این تعداد تنها 1500 نفر دوره پیش‌دبستانی را طی کرده بودند، یعنی تنها یک درصد از دانش‌آموزان. مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: از سال 79 تا 85 پیش‌دبستانی را به عنوان اولویت اول حوزه آموزش عمومی مدنظر داشتیم. علی‌رغم همه مشکلاتی که در آن سال‌ها پیش آمد، حدود 80 درصد از دانش‌آموزان در سال 85 پیش‌دبستانی را می‌گذراندند. پس از یک وقفه که در کار ما رخ داد، سال 88 پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که این آمار به کمتر از 30 درصد رسیده است. به همین دلیل دوباره پیش‌دبستانی را در برنامه توسعه آموزش و پرورش استان در اولویت قرار دادیم. تقی‌زاده خاطرنشان‌کرد: اولین اقدامی که در سال 93 انجام دادیم، تدوین برنامه توسعه آموزش و پرورش استان بود. برای اولین بار در خوزستان برنامه توسعه برای آموزش و پرورش با 20 اولویت تدوین شد. در این برنامه اولویت اول ما پیش‌دبستانی و اولویت آخر کنکور بود. ما باید در هر منطقه، مدرسه و کلاسی این برنامه را دنبال کنیم. با این برنامه توانستیم شاخص‌های آموزش و پرورش استان را در 20 اولویت در سطح ملی ارتقاء دهیم. وی تصریح کرد: در خوزستان محرومیت‌های اجتماعی اقتصادی فراوانی وجود دارد و به دنبال این آسیب‌ها و محرومیت‌ها، آمار بازماندگان از تحصیل نیز در این استان بالا است. یکی از علل و عوامل بازماندگی از تحصیل، عوامل اقتصادی هستند. در برخی مناطق استان، اگر فرزند پسر به عنوان گزینه اول مورد قبول است، فرزند دختر به عنوان گزینه دوم نیز مطرح نیست. به همین دلیل بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل در خوزستان، دختران هستند.  مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما در برنامه آموزش و پرورش، توجه به مدارس دخترانه بود. اگر سطح دانش دختران ما افزایش پیدا کند، سطح فرهنگ عمومی جامعه نیز افزایش پیدا می‌کند. تقی‌زاده افزود: یکی از موانعی که توانستیم بر سر بازماندگی از تحصیل ایجاد کنیم، پیش‌دبستانی بود. از نظر علمی ثابت شده است کسی که دوره پیش‌دبستانی را می‌گذراند، از مقطع ابتدایی تا دانشگاه با کسی که این دوره را نمی‌گذراند، متفاوت است. وی خاطرنشان‌کرد: در طول این چند سال بیش از 7 هزار کلاس پیش‌دبستانی را راه‌اندازی کرده‌ایم. یعنی بیش از هفت هزار دختر صاحب مدرک در استان صاحب شغل شدند. همه شما مربیان در آینده استخدام خواهید شد. 32 آموزش و پرورش در کشور وجود دارد. سالی که تمام کشور سه هزار مربی حق‌التدریس جذب کرد، خوزستان 4600 نفر پذیرش داشت. مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: از من تعهد گرفته شد که دیگر این کار را نکنم. چرا که برای دولت هزینه ایجاد کرده‌ام. اما در این چهار سال حدود 7 هزار نفر معلم حق‌التدریس جذب شده است که ماهانه حدود 7 میلیارد تومان به نفع دولت بوده است. علاوه بر این ما هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز کاهش دادیم. با پیگیری‌های انجام شده دوباره مجوز جذب 5 هزار نفر را در آموزش و پرورش کسب کردیم. تقی‌زاده افزود: تربیت‌بدنی و بهداشت از دیگر اولویت‌های ما در آموزش و پرورش هستند. بچه‌ها زمانی می‌توانند تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز باشند که بچه‌هایی با اعتماد به نفس بالا باشند. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Mon, 25 Feb 2019 15:02:33 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10893/توجه-مدارس-دخترانه-اولویت-های-اصلی-آموزش-پرورش-خوزستان لزوم توجه به توسعه پیش‌دبستانی/تلاش برای تصویب طرح صدور ID کارت برای مربیان پیش‌دبستانی http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10892/لزوم-توجه-توسعه-پیش-دبستانی-تلاش-تصویب-طرح-صدور-id-کارت-مربیان به گزارش صدای فردا - منطقه خوزستان، رخساره فضلی در نخستین همایش ملی یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش دبستانی که امروز، دوشنبه (6 اسفندماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نرخ جذب کودکان در مقطع پیش دبستانی در 5 سال گذشته از 38 به 72 درصد و در خوزستان از 28 به 100 درصد رسیده است. امروز پیش دبستانی در تاریخ تعلیم و تربیت کشور ما در یک جایگاه خاص قرار گرفته است که یا به سلامت از آن عبور می‌کنیم و برای همیشه ماندگار خواهیم شد و یا کیفیت را مورد غفلت قرار خواهیم داد و سایر دستاوردها را نیز از دست خواهیم داد. وی افزود: گاهی می‌بینیم نگاه به پیش‌دبستانی، کم و کوچک انگار است. در سیاست کلان کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بالاتر از قانون قرار دارند. در این سیاست‌ها بر این مساله تاکید شده است که پیش دبستانی امر حاکمیتی است و امور حاکمیتی اموری هستند که موجب اقتدار حاکمیت کشور می‌شوند.  مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: بخش زیادی از پیش دبستانی ما غیردولتی است اما آیا همه مردم این توانایی را دارند که فرزندان خود را در بخش غیردولتی به پیش دبستانی  بفرستند؟ قطعا نه اما چون امر حاکمیتی است دولت باید در برخی بخش‌ها وارد شود و باید تا حدی این امکان به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. فضلی تصریح کرد: آموزه‌های قرآنی، تربیت بدنی و مهارت‌های اجتماعی، محور فعالیت‌هایی هستند که سند تحول در مقطع پیش‌دبستانی بر آن تاکید کرده است اما متاسفانه گاهی شاهد هستیم که آموزش‌های دبستان وارد پیش دبستان شده است. طی این سال‌ها بخشنامه‌های زیادی برای پیش‌دبستانی فرستاده شده که سیاست‌های ما در آن تبیین شده است. در خوزستان در حوزه توسعه کمی پیشرفت مناسبی داشته‌ایم اما این پوشش 100 درصدی نرخ ناخالص است. یعنی تعداد نوآموزان حاضر در پیش‌دبستانی نسبت به گروه سنی یک سال قبل از دبستان، به عدد 85 درصد خالص در استان رسیده است. وی افزود: از سال 95 پیش دبستانی ردیف اعتبار مستقل دارد که این مساله مصوب مجلس است؛ به این معنا که این دوره به عنوان امر حاکمیتی در قانون بودجه سالانه دیده می‌شود. در برنامه کیفی ما نیز دو برنامه در نظر داریم که یکی به تجهیزات و منابع و دیگری به نیروی انسانی مربوط می‌شود.  مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش پیش دبستانی امروز در حوزه کلان کشور به عنوان یک دوره رسمی پذیرفته شده و این قانون کشور است. دوره پیش دبستانی طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به صورت دولتی یعنی مشارکت مردم و غیردولتی است. در مناطق روستایی، مرزی، دوزبانه، عشایر، حاشیه شهرها و.. پیش دبستانی دولتی است که تنها در سه مورد از موارد ذکر شده پیش دبستانی به صورت 100 درصد دولتی و در بقیه موارد با حمایت دولت است.  فضلی تصریح کرد: اولین گامی که برای برنامه‌ریزی برداشتیم انجام آمایش سرزمین بود. وضعیت پیش دبستانی در کل کشور را بررسی کردیم. نرخ پوشش پیش دبستانی در سیستان و بلوچستان در سال 92 کمتر از 10 درصد بود اما امروز 85 درصد است. در خراسان شمالی نرخ پوشش هفت درصد بوده است اما اکنون نزدیک به 90 دصد است. نرخ پوشش ناخالص پیش دبستانی در خوزستان نیز از 27 به حدود 100 درصد رسیده است. نرخ پوشش خالص نیز 83.6 درصد است. وی گفت: اگر امروز در شرایط سخت اقتصادی و جنگ اقتصادی امیدوار هستیم که شرایط را پشت سر بگذاریم، درواقع ما به نیروی انسانی تکیه می‌کنیم. جایی که محرومیت بالا است، دولت حضور جدی پیدا می‌کند. عملکرد ما طی 5 سال به گونه‌ای بوده است که سال گذشته نرخ پوشش به 968 هزار رسید و امروز تا الان نرخ پوشش ما به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است. کمتر از 10 درصد از سهم کل پیش دبستانی در کشور در خوزستان است. نرخ پوشش سال گذشته در کشور به 70 درصد رسید و امسال به 72 درصد رسیده است. نرخ پوشش روستایی پیش‌دبستانی نیز در کشور از 19 درصد به 50 درصد رسیده است. مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: حدود 10 هزار کلاس چند پایه با جمعیت حدود 7 هزار نفر در کشور وجود دارد که معلمان زیادی نیز در کلاس‌های چندپایه پذیرای نوآموزان پیش دبستانی بودند.  فضلی افزود: در سال‌های 85 - 86 تقریبا بیش از 90 درصد پیش دبستانی دولتی بود که به دلیل شرایط خاص ایجاد شده و کاهش میزان پوشش دولتی در سال 90 - 91 این عدد به صفر رسید. از سال 92 - 93 دوباره کار خود را آغاز کردیم تا توازن و تعادلی در این حوزه ایجاد شود. حالا با حمایت دولت، 13 هزار نفر تحت پوشش هستند. امسال پیش‌بینی می‌کنیم 250 هزار نفر تحت پوشش قرار گیرند.  وی گفت: میانگین افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی طی 5 سال در کشور 32 درصد بوده است. خراسان شمالی، خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمان، 5 استانی هستند که بیشترین افزایش تعداد پیش دبستانی را در آن‌ها داشته‌ایم. از اینجا به بعد خواهش می‌کنم به طور جدی وارد بحث کیفیت شوید. در این زمینه 8 محور را برای کیفیت بخشی به آموزش پیش دبستانی، پیش‌بینی کرده‌ایم.  مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدوارم دستاورد این همایش این باشد که خوراکی برای نوآموزان دوزبانه تهیه شود که ببینیم چگونه به این نوآموزان زبان فارسی را با احترام به زبان مادری آن‌ها آموزش دهیم. ما به هیچ عنوان حق نداریم هویت آن‌ها را مخدوش کنیم و زبان مادری را از آن‌ها بگیریم. باید به دانش‌آموزان احترام بگذاریم و اهداف دیگر را محقق کنیم.  فضلی درخصوص رسمی شدن مربیان پیش دبستانی گفت: درحال حاضر 63 هزار مربی پیش دبستانی در کشور وجود دارد. اگر بگویم این افراد باید همه با هم رسمی شوند، قطعا دولت با آن مخالفت می‌کند. در قدم اول باید مربیان ID کارت و هویت داشته باشند. امیدواریم این طرح به زودی مصوب شود. در این طرح مربیان پیش دبستانی باید در سامانه LPMS ثبت‌نام کنند و این ثبت‌نام باید به تایید مدیر مدرسه برسد. بعد از آن ما دوره‌های آنلاین آموزشی برای این افراد برگزار می‌کنیم. ما در خصوص مربیان پیش دبستانی به بانک اطلاعاتی نیاز داریم. وی تصریح کرد: با تلاش‌های فراوان توانستیم سن سنجش را یک سال کاهش دهیم. در حال حاضر تنها نوآموزان پیش دبستانی سنجش می‌شوند که نام آن‌ها در سامانه "سناد" ثبت شده باشد. ممکن است نوآموزی در این سنجش‌ها دیرآموز تشخیص داده شود (افراد دارای بهره هوشی بین 70 تا 84 دیرآموز محسوب می‌شوند). از نظر علمی اثبات شده است یک مهدکودک مناسب می‌تواند تا 10 نمره بهره هوشی فرد را افزایش دهد، در این صورت نوآموزی با بهره هوشی 80 مشکلش در مهدکودک حل می‌شود.  مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: دنیا امروز به اهمیت پیش دبستانی پی برده است. سرمایه‌گذاری پولی در پیش دبستانی 11 درصد سود دارد، یعنی سرمایه‌گذاری در این زمینه بازدهی اقتصادی دارد. آموزش و پرورش باید به یک اولویت ملی تبدیل شود. اگر قرار است ما در برابر مشکلات و هجوم‌ها مقاومت کنیم، باید به آموزش و پرورش و در آموزش و پرورش به پیش دبستانی توجه کنیم. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Mon, 25 Feb 2019 15:00:18 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10892/لزوم-توجه-توسعه-پیش-دبستانی-تلاش-تصویب-طرح-صدور-id-کارت-مربیان هزینه تحصیل در ایران ۲۰ درصد ارزان‌تر از سایر کشورها/آمار بالای بیکاری فارغ‌التحصیل علوم انسانی http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10883/هزینه-تحصیل-ایران-۲۰-درصد-ارزان-تر-سایر-کشورها-آمار-بالای-بیکاری-فارغ-التحصیل-علوم-انسانی به گزارش صدای فردا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست هم اندیشی، ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی که امروز در وزارت علوم در حال برگزاری است، این پروژه را یکی از چهار پروژه اقتصاد مقاومتی در کشور دانست و افزود: از دو سال گذشته در این خصوص طرح فعالیت‌های زیادی انجام شد بطوریکه برای تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای پیوستن به این طرح دعوت نامه ارسال شد. وی در ادامه افزود: براساس شاخص‌های موجود، ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای قرار گرفتن در این برنامه انتخاب شدند. علاوه بر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مذکور، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی نیز علاقه مند بودند در این طرح پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی شرکت کنند. با آن نیز موافقت شد البته اعتباری برای این مرکز و مؤسسه در نظر گرفته نشده است. دکتر شریعتی نیاسر افزود: در این رابطه تاکنون ۹۰ جلسه کارگروه پروژه، ۳۰ جلسه کمیته هدایت و نظارت پروژه تشکیل شده و همچنین منابع غنی برای آن تهیه و تدوین شده است. معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: از مراکز و پژوهشگاه‌های منتخب گزارش خواسته شد. تمام اعضا گزارش خود را ارائه دادند و در سال ۹۷ کمیته نظارت و هدایت پروژه مذکور، گزارش‌ها را جمع آوری کرده و درباره آن اظهار نظر کردند. همچنین از دانشگاه‌ها درخواست شد که یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای و سه الی پنج درصد از درآمدهای اختصاصی را به حمایت از این پروژه اختصاص دهند و نیز سه جلسه جهت روش‌های ارتقای علوم انسانی در این جلسات برگزار شد. وی در ادامه یادآور شد: معیارها و اعتبار سنجی که برای مراکز و پژوهشگاه‌های منتخب مشخص شده بود، بازنگری شد و دانشگاه‌ها نظرات خود را ارائه دادند و براساس بازنگری صورت گرفته، تعداد کل شاخص‌ها از ۴۲ به ۳۷ کاهش یافت. همچنین شاخص دانشمندان با بیش از هزار استناد حذف شد و برای ضرایب مقالات علوم انسانی، هنر، اجتماعی افزایش یافت و چند بند دیگر نیز پیشنهاد و مقرر شد مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌ها براساس این شاخص‌ها در سال ۹۷ فعالیت کنند. شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه تحصیل در ایران اشاره کرد و گفت: هزینه تحصیل در ایران ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از سایر کشورهای پیشرفته دنیا است اما محصول ما ارزشی و گران قیمت است و این کالای ما بسیار ارزان به بهره برداری می‌رسد که باید برای آن چاره اندیشی شود. معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مؤثر پیشبرد اهداف طرح مذکور، اهداف پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بین المللی، تأمین اعتبار کافی است. پیشنهاد ما اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان سالانه برای این پروژه بود که بنا به دلایلی تأمین نشد. وی در ادامه با اشاره به اشتغال دانش آموختگان اظهار داشت: دانش آموختگان علوم انسانی بیشتر از سایر حوزه‌ها دارای بیکاری هستند. دانش آموختگان دانشگاه‌های برتر بیکار نمی‌مانند و یا تعداد آنها بسیار کمتر است. معاون آموزشی وزیر علوم تأکید کرد: کسانی که محصول کار دانشگاه‌ها را استفاده می‌کنند باید هزینه آن را بدهند و اکنون هزینه‌ای که برای مقصود دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود بسیار کم است و مجلس باید چاره‌ای بیندیشد و ما قرار است با معاونت مالی و اداری وزارت علوم طرحی را آماده کنیم. وی در پایان خاطر نشان کرد: سیاست ما حمایت از کالای ایرانی است و محصول دانشگاه نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید موانع پیشرفت آن رفع شود. منبع: ایسنا ]]> دانش و فناوری Sun, 24 Feb 2019 14:42:37 GMT http://www.sedayefarda.ir/fa/doc/news/10883/هزینه-تحصیل-ایران-۲۰-درصد-ارزان-تر-سایر-کشورها-آمار-بالای-بیکاری-فارغ-التحصیل-علوم-انسانی